حسابداری و سامانه مودیان

مطالب آموزشی

حسابداری و سامانه مودیان

سامانه مودیان چیست ؟

سامانه مودیان  (Taxpayer system)  سامانه‌ای است که مودیان مالیاتی مشمول از آن برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود استفاده می‌کنند . در واقع تمام صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند . مقامات دولتی دلایلی مثل ایجاد عدالت مالیاتی ، کاهش شکاف طبقاتی ، افزایش سهم مالیات و کاهش سهم نفت در بودجه و کنترل تورم را از دلایل ایجاد سامانه مودیان اعلام کرده‌اند . سازمان امور مالیاتی به جهت افزایش شفافیت اطلاعات مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی که از طرق مختلف از جمله صدور صورتحساب‌های تقلبی یا صوری بود ؛ اقدام به راه اندازی سامانه مودیان نموده است . سامانه‌ای که تحت مدیریت سازمان در آن به هر مودی ، کارپوشه ویژه‌­ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می­‌شود .
سامانه مودیان تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور ، به هر مودی یک کارپوشه اختصاص می‌دهد . ثبت‌نام در این سامانه وظیفه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است و آن‌ها باید اطلاعات مالیاتی خود را از طریق این کارپوشه با سازمان به اشتراک بگذارند .

مؤدیان می­‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی ، پایانه فروشگاهی ، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد ، به سامانه مودیان متصل شوند و از طریق این سامانه اقدام به ثبت ، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی نمایند .

مهم‌ترین تفاوت سامانه مودیان با سامانه‌های دیگر نظیر سامانه معاملات فصلی این است که طرفین معامله به صورت مستقل اقدام به ارسال اطلاعات نمی‌کنند . بلکه فروشنده صورتحساب و نحوه تسویه معامله و سایر جزئیات معامله را در سامانه مودیان ارسال می‌نماید و شخص خریدار اقدام به رویت ، بررسی و تایید یا رد صورتحساب می‌نماید .

هدف از طراحی و توسعه این سامانه ، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش نیاز به رسیدگی‌های ممیز محور است . دسترسی به سامانه مودیان از طریق آدرس اینترنتی  my.tax.gov.ir  امکان‌پذیر است و مشمولین باید صورت‌حساب‌های الکترونیک خود را در موعدهای مقرر به این سامانه ارسال کنند .

هدف سامانه مودیان

۱. جلوگیری از فرار مالیاتی

۲. افزایش سرعت رسیدگی

۳. پاسخ‌دهی بهتر

۴. کاهش خطا

۵. دسترسی به اطلاعیه‌ها

اصطلاحات مهم در قانون  سامانه مودیان
قانون سامانه مودیان ، اصطلاحات جدید مالیاتی را معرفی کرده است . برای درک کامل قانون جدید سامانه مودیان به‌منظور اجرای بهتر قوانین ، در قدم اول باید با تعاریف جدید و مهم ارائه‌شده در این قانون آشنا شوید . در ادامه مهم‌ترین اصطلاحات قانون سامانه مودیان و  را بررسی خواهیم کرد

سامانه مودیان ؛ درگاهی برای تبادل اطلاعات مالیاتی با سازمان
در بخش ابتدایی مقاله درباره سامانه مودیان توضیحات کاملی را ارائه دادیم . به‌طورکلی ، سامانه مودیان چهار ویژگی زیر را دارد :

تحت مدیریت سازمان مالیاتی است.
برای هر مودی مالیاتی یک کارپوشه تعریف می‌شود .
به وسیله‌ای که حافظه مالیاتی دارد ، متصل می‌شود .
مرجع ثبت ، صدور و استعلام صورتحساب است .
درواقع ، مودیان مالیاتی برای ارسال صورتحساب‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی موظف به ثبت نام در این سامانه هستند .

نرم افزار ارسال الکترونیکی صورتحساب ها
از زمانی که ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان الزامی شده است ، صاحبین مشاغل بخصوص حسابداران برای اتصال و کار با این سامانه به دنبال راه حلی آسان و سریع هستند . استفاده از نرم افزار سامانه مودیان که به عنوان یک واسط بین مودی و اداره مالیات عمل می کند ، ارسال صورت حساب را راحت کرده است .

صورتحساب الکترونیکی ؛ گزارش الکترونیکی پرداخت‌ها
در قانون جدید سامانه مودیان ، صورتحساب‌های الکترونیکی اهمیت ویژه‌ای دارند . این صورتحساب‌ها شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی دارند و در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شوند .

انواع صورتحساب‌های الکترونیکی بسته به نوع کسب‌وکار متفاوت بوده و الگوی یکسانی ندارند . نوع سوم این صورتحساب‌ها شامل رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت با شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی است .

حافظه مالیاتی ؛ نوعی حافظه الکترونیکی برای ذخیره اطلاعات
حافظه مالیاتی یک ابزار الکترونیکی برای ثبت و نگهداری اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و انتقال آن‌ها به سامانه مودیان است . این حافظه تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور عمل می‌کند و هر حافظه یک شناسه یکتا دارد که توسط این سازمان تخصیص داده می‌شود . مودیان از حافظه مالیاتی برای ثبت صورتحساب‌های خود استفاده می‌کنند .

شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی برای هر صورتحساب الکترونیکی
شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی ، شماره‌ای ۲۲ کاراکتری است که به‌ازای هر صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود . اعداد صورتحساب الکترونیکی از چپ به راست به ۴ بخش تقسیم می‌شوند :

شش کاراکتر اول : شناسه حافظه مالیاتی
پنج کاراکتر بعدی : تاریخ صورتحساب
ده کاراکتر بعدی : سریال صورتحساب
کاراکتر آخر : رقم کنترلی
زمانی که بخواهید یک صورتحساب را اصلاح یا ابطال کنید ، به شماره منحصربه‌فرد مالیاتی نیاز خواهید داشت .

شرکت معتمد سامانه مودیان ؛ مرجعی برای آموزش و ارائه تجهیزات ارسال صورتحساب‌ها
شرکت‌های معتمد سامانه مودیان ، اشخاص حقوقی موردتایید سازمان امور مالیاتی هستند که باید آموزش‌ها و تجهیزات لازم به‌منظور ارسال صورتحساب الکترونیکی برای مودیان مالیاتی را فراهم کنند .

وظایف اصلی شرکت‌های معتمد شامل آموزش حقوق و تکالیف قانونی مودیان و آموزش مقررات صدور صورتحساب الکترونیکی است . این شرکت‌ها موظف‌اند تا تسلط مودیان بر حقوق و تکالیف قانونی آن‌ها و همچنین بر مقررات صدور صورتحساب الکترونیکی را احراز کنند .

هدف از این آموزش‌ها ، آگاهی‌بخشی به مودیان در زمینه تعهدات و قوانین مالیاتی و اطمینان از اجرای صحیح آن‌ها است . به‌طور‌کلی مهم‌ترین خدماتی که شرکت‌های معتمد باید به مودیان مالیاتی ارائه کنند به‌صورت زیر است :

صدور صورتحساب الکترونیکی
ثبت معاملات در سامانه مودیان
ارائه مشاوره‌های فنی
دریافت استعلام از سامانه مودیان
شرکت های معتمد سه نوع هستند و هر کدام از آنها مسئولیت‌های خاصی را بر عهده دارند . این وظایف از راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی تا آموزش حقوق و تکالیف قانونی و مشاوره مالیاتی متفاوت است .

شرکت های معتمد نوع اول
این شرکت‌ها وظیفه راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی و حافظه مالیاتی و آموزش استفاده از پایانه‌های فروشگاهی را بر عهده دارند .

شرکت‌های معتمد نوع دوم
شرکت‌های معتمد نوع دوم وظایف مهمی در رابطه با آموزش و احراز تسلط مودیان دارند . وظایف اصلی این شرکت‌ها شامل موارد زیر است :

آموزش حقوق و تکالیف قانونی مودیان
آموزش مقررات صدور صورتحساب الکترونیکی
احراز تسلط مودیان در خصوص حقوق و تکالیف قانونی
احراز تسلط مودیان در خصوص مقررات صدور صورتحساب الکترونیکی
هدف از این آموزش‌ها ، آگاهی‌بخشی به مودیان و اطمینان از اجرای صحیح قوانین و مقررات مالیاتی است .

شرکت های معتمد نوع سوم
شرکت‌های معتمد نوع سوم وظایف محدودی در رابطه با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان دارند . از مهم‌ترین وظایف آن‌ها می‌توان به تهیه صورت‌های مالی ، حسابرسی مالی ، ارائه مشاوره فنی و غیر عملیاتی و مشاوره مالیاتی اشاره کرد . اگر از دسته افرادی هستید که به صورت مداوم باید با از سامانه مودیان استفاده کنید ، نرم افزار واسط سامانه مودیان سپیدار ، بهترین ابزار برای آسان‌سازی فرایندهای مالی است .

جرائم سامانه مودیان

1 – عدم صدور صورتحساب الکترونیکی : 10 % فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال ، هر کدام بیشتر

2 – عدم استفاده از حافظه مالیاتی
3 – عدم عضویت در سامانه مودیان

4 – عدم اعلام شماره حساب بانکی                                 10% فروش انجام شده ،20 میلیون ریال هر کدام بیشتر باشد

5 – استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود                محرومیت از کلیه معافیت ها ، نرخ صفر و مشوق مالیاتی

6 – استفاده از حافظه مالیاتی خود برای دیگران

7 – عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار ، حذف یا مخدوش کردن آن  :   2 % فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال هر کدام بیشتر

8 – عدم اطلاع رسانی در خصوص عدم صدور صورتحساب ، عدم اطلاع رسانی در خصوص توقف استفاده از پایانه فروشگاهی ، عدم اطلاع رسانی در خصوص تغییر شغل محل فعالیت ، مالکیت و اجاره واحد کسب و کار  : 1 % فروش انجام شده یا 10 میلیون ریال هر کدام بیشتر

شرکت همیار محاسب پارسه انجام کلیه امور مربوط به سامانه مودیان منجمله استقرار سامانه مودیان و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را جزوه فعالیت حرفه ای خود دانسته  و با اتکاء به سالها تجربه جهت خدمت رسانی هر چه بهتر به مشتریان را سرلوجه کار خود قرار میدهد  .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها