تعیین اشخاص ذی صلاح

اخبار امور مالیاتی

30 شهریور 1403

تعیین اشخاص ذی صلاح برای حضور در جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی

اظهارنظر مورخ ١٨ / ۶ / ١۴٠٣ معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی موضوع تعیین اشخاص ذیصلاح از جانب شخص حقوقی برای حضور در جلسات هیأت های حل اختلاف مالیاتی منتشر شد .

 

تعیین اشخاص ذیصلاح برای حضوردرجلسات هیات حل اختلاف

 

وازت امور اقتصادی و دارایی – سازمان امور مالیاتی کشور

معاون حقوقی و فنی مالیاتی

بازگشت به نامه  23438 / 214 / د مورخ 9 / 4 / 1403 در خصوص موضوع مطروحه بدین وسیله نظر مشورت این معاونت را به آگاهی می رساند :
1 – در مورد اشخاص ذی صلاح از جانب شخص حقوقی برای حضور در جلسات هیاتهای حل اختلاف مالیاتی با عنایت به اینکه فرض سوال ناظر بر صرفا حق حضور در این جلسات است یا اتخاذ ملاک از مفاد ماده 198 قانون مالیات های مستقیم که مدیران اشخاص حقوقی را تحت شرایطی مسئول پرداخت مالیات اعلام می نماید لذا عدم حضور کلیه اشخاص صلاحیت دار شخص حقوقی در جلسات مذکور مافی حق حضور سایر مدیران این اشخاص درجلسه هیات نخواهد بود .
2 – چنانچه شخصی که در هیات حل اختلاف مالیاتی حضور یافته است مطابق اساسنامه شخص حقوقی ضمن جواز مراجعه به مراجع شبه قضائی ( مراجع اختصاصی غیرقضائی ) برای شکایت و طرح دعوی دارای صلاحیت صلح و سازش نیز باشد امکان اعلام موافقت با رای هیات حل اختلاف مالیاتی به صورت مکتوب و امضای آن را دارد لیکن درصورتی که صرفا برای حضور درهیات حل اختلاف مالیاتی معرفی شده مستندا به تبصره 2 ماده 244 قانون مالیات های مستقیم تنها مجاز به حضور در جلسه و ارائه دفاعیات به صورت کتبی یا شفاهی است و به تبع این امر امکان درج و امضای اظهارات در صورتجلسه را نیز خواهد داشت اما اعلام موافقت با رای هیات حل اختلاف مالیاتی یا انصراف از شکایتی که شخص حقوقی به عمل آورده از حدود اختیارات نامبرده خارج است لیکن پیشنهاد می گردد در چهار چوب مقررات و به جهت تسهیل امور برای مودیان محترم اشخاص حقوقی تا پیش از صدور رای توسط هیات حل اختلاف مالیاتی امکان اخذ امضای اشخاص ذی صلاح ذیل صورت جلسه محتوی اعلام موافقت یا رای هیات حل اختلاف مالیاتی یا انصراف از شکایت توسط شخص معرفی شده از قبیل کارمند و استرداد آن به هیات مذکور یا تسلیم نامه متضمن مفاد فوق به امضای اشخاص ذی صلاح فراهم گردد ضمنا چنانچه در اساسنامه ناظر بر مقام یا مقامات ذی صلاح برای صلح و سازش تعیین تکلیف نشده باشد طبعا اشخاص دارای صلاحیت برای شکایت برای صلح و سازش نیز ذی صلاح خواهند بود .
3 –  مقتضی است به پاسخ بند قبلی مراجعه گردد .
4 – جوازی برای عدم دریافت هر گونه لایحه اعتراضی که ممکن است منتسب به مودی باشد وجود ندارد . لیکن پس از دریافت لایحه اعتراضی مقتضی است صحت امضای اشخاص ذی صلاح لایحه احراز گردد .

ماده 198 قانون مالیات های مستقیم : در شرکت‌های منحله مدیران اشخاص حقوقی مجتمعا یا منفردا نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و همچنین مالیات‌هایی که اشخاص‌حقوقی به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال آن بوده و مربوط به دوران مدیریت آنها باشد با شخص حقوقی مسئولیت تضامنی خواهند‌ داشت .

ماده 244 قانون مالیات های مستقیم : مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف‌های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش‌بینی ‌شده‌، هیات حل اختلافات مالیاتی است‌. هر هیات حل اختلاف مالیاتی ‌از سه نفر به‌شرح زیر تشکیل می‌شود: یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور .

همیار محاسب پارسه
تفاوت در اجرا را با همیار محاسب پارسه تجربه کنید .

راه های ارتباطی : تلگرام ، ایتا ، واتساپ ، اینستاگرام : 09108295603

تلفن :  38421258 – 051

آدرس : مشهد – خیابان احمدآباد 21 – ساختمان توحید – طبقه سوم – واحد 302

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها