رابطه حسابداری و حسابرسی

مطالب آموزشی

رابطه بین حسابداری و حسابرسی

مقدمه
اغلب افراد به این دلیل که فعالیت حسابداری و همچنین حسابرسی به عهده حسابداران است ، این دو عنوان را با یکدیگر اشتباه می گیرند در حالی که با یکدیگر تفاوت های قابل توجهی دارند . اگر بخواهیم برایتان به طور خلاصه تعریفی از این دو ارائه نماییم ، آنچه که در تعاریف حسابداری آمده این است که فردی که مسئولیت اداره امور مالی یک مجموعه را به عهده دارد حسابدار نام دارد اما فردی که بر روی انجام صحیح امور مالی نظارت می کند ، حسابرس نام می گیرد .

مبانی و اصول حسابداری چیست ؟
قسمت امور مالی هر مجموعه جزو مهم ترین بخش های آن می باشد و هرگونه اشتباه در این قسمت خسارات های جبران ناپذیری را برای آن مجموعه به دنبال دارد .

بنابراین هرمجموعه ای برای کارکرد صحیح و جلوگیری از اشتباهات جبران ناپذیر در این قسمت نیازمند استفاده از قواعدی صحیح ، استاندارد و همگانی می باشد که اصول حسابداری نام دارد .

قبل از آن که به مبانی و اصول حسابداری بپردازیم ابتدا لازم است بدانیم حسابداری به چه معناست . به طور کلی به مجموعه فرآیند های جمع آوری ، طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل داده های مالی و سوابق آن ها در رابطه با یک سازمان را حسابداری می گویند که توسط فردی به نام حسابدار انجام می پذیرد .

اما مبانی و اصول حسابداری چیست ؟

مبانی و اصول حسابداری روش های پذیرفته شده محاسبه و گزارشگیری داده های مالی در علم حسابداری هستند که علاوه بر قابل فهم بودن توسط همگان ، صحت سنجی آن ها نیز برای عوامل بیرونی امکان پذیر است .
چهار اصل مهم و رایج در حسابداری عبارت اند از :

اصل تحقق درآمد

اصل بهای تمام شده

اصل تطابق درآمد با هزینه ها

اصل افشای کامل

مبانی و اصول حسابرسی چیست  ؟
به طور خلاصه به بازرسی و نظارت منصفانه صورت های مالی نهایی یک مجموعه تجاری حسابرسی می گویند . حسابرسی معمولا به دو صورت حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی صورت می پذیرد .

در حسابرسی داخلی فرد حسابرس که معمولا از کارمند های همان سازمان است ، به بررسی دقیق سوابق مالی مجموعه می پردازد . اما در حسابرسی خارجی فرد حسابرس که توسط کارفرما و یا سهام داران آن مجموعه تعیین می شود ، در پایان دوره مالی شروع به بررسی سوابق مالی موردنظر می کند .

همانند فعالیت حسابداری انجام عملیات حسابرسی نیز اصول و قواعد مخصوص به خود را دارا می باشد که چند نمونه از این قواعد عبارت اند از :

انجام حسابرسی شرکت های دولتی باید از طریق دیوان محاسبات کشور صورت بپذیرد .
معمولا صاحبان سهام مجموعه حسابرس سازمان خود را انتخاب می کنند .
شخص حسابرس مستقل گزارشات خود را به مرجعی که او را مسئول کرده می دهد .
به طور کلی کاری که حسابرس انجام می دهد این است که به صورت های مالی موجود اعتبار می بخشد .
صورت های مالی باید به درستی توسط حسابرس بررسی شود و معیار درست بودن آن ها نباید صرفا درست کار بودن مدیر مربوطه باشد .

انواع حسابرسی چیست؟

1 – حسابرسی صورت‌های مالی

2 – تعریف حسابرسی رعایت

3 – حسابرسی عملیاتی

4 – حسابرسی قانونی

5 – حسابرسی داخلی

حسابدار کیست؟
حسابدار فردی است که ثبت اطلاعات و تراکنشات مالی و حسابداری کسب و کارها را انجام می دهد .

حسابرس کیست؟
در واقع حسابرس همانند یک ناظر بر تمام رفتار و حرکات حسابداری نظارت ویژه‌ای دارد و برای بهبود عملکرد سازمان‌ و جلوگیری از بروز هر گونه تخلف مالی تلاش می‌کند .

اهداف مهم حسابداری چیست ؟
از جمله اهداف مهم حسابداری عبارت اند از :

کنترل و طبقه بندی صحیح اسناد مالی .
کمک برنامه ریزی سیاست های اینده مجموعه .
تفسیر و گزارش گیری دقیق اسناد مالی .
تصمیم گیری در رابطه با استفاده صحیح از منابع مالی محدود مجموعه .
جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات حقوقی .

اهداف مهم حسابرسی چیست ؟
برخی از اهداف مهم حسابرسی عبارت اند از :

معتبر کردن اطلاعات و گزارشات مالی .
تهیه گزارشات معتبر جهت بازرسی قانونی .
کنترل عملیات های مالی مربوط به بودجه، درآمد ها و هزینه ها .
کنترل گردش های مالی و تراکنش های مجموعه .
اطمینان از صحت گزارش های مالی و جلوگیری از خطا و تقلب .

شباهت های حسابداری و حسابرسی در چیست ؟
قبل از آن که به تفاوت های حسابرسی با حسابداری بپردازیم لازم است به برخی از شباهت های این دو اشاره کنیم . به طور کلی شباهت های حسابرسی با حسابداری به شرح زیر می باشد :

هر دو سعی دارن به صورت های مالی و سوابق آن ها اعتبار ببخشند و گزارش های واقعی ای ارائه دهند .
هر دو فعالیت معمولا توسط افرادی صورت می پذیرد که مدرک حسابداری دارند و یا به اصول و قوانین حسابداری شناخت کامل دارند .
هر دو شخص از روش های محاسبه ، تجزیه و تحلیل های یکسانی استفاده می کنند .
حسابداری با حسابرسی چه تفاوت هایی دارند ؟
به طور کلی تفاوت های اصلی حسابداری با حسابرسی عبارت اند از :

نوع فعالیت : در حسابداری عملیات ثبت رویداد های مالی ، گزارش گیری و تهیه صورت های مالی صورت می گیرد اما در حسابرسی به بررسی صحت صورت های مالی و تهیه گزارش کلی از تمامی صورت ها پرداخته می شود .
ماهیت فعالیت : در حالی که حسابدار می بایست به صورت منظم و طبق اصول حسابداری رویداد ها و صورت های مالی را ثبت کند ، اما حسابرس به تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی ثبت شده توسط حسابدار می پردازد .
زمان انجام : همانطور که می دانیم در حسابداری ثبت رویداد ها و صورت های مالی به صورت روزانه انجام می پذیرد اما در حسابرسی عملیات بعد از پایان سال مالی یا زمانی که مشخص شده صورت می گیرد .
شرح وظایف : در حسابداری فرد حسابدار می بایست همواره در تلاش باشد که صورت های مالی صحیحی ارائه دهد و در صورت مشکل داشتن اقدام به رفع آن ها نماید اما در حسابرسی شخص حسابرس با دید منتقدانه در تلاش است تقلبات و مشکلات گزارش های مالی را پیدا کند اما در صورت وجود مشکل مسئولیتی در قبال رفع آن ها ندارد .
صلاحیت : به طور کلی فردی که فعالیت حسابداری را انجام می دهد باید در این زمینه آموزش دیده باشد  (چه به صورت آکادمیک و چه به صورت تئوری )

تفاوت حسابداری و حسابرسی بر اساس موارد زیر برای شما شرح می دهیم :

تعریف حسابداری و حسابرسی
حسابداری ثبت سوابق معاملات مالی و تهیه صورتهای مالی است . اما حسابرسی بررسی انتقادی صورتهای مالی است تا در مورد انصاف آنها نظر دهد .

زمان سنجی
حسابداری به طور مداوم و با ثبت روزانه معاملات مالی انجام می شود . در حالی که حسابرسی اساساً یک فرایند دوره ای است و پس از تهیه حسابهای نهایی و صورتهای مالی ، معمولاً به صورت سالانه انجام می شود .

شروع
حسابداری معمولاً از جایی شروع می شود که حساب به پایان می رسد . در حالی که حسابرسی همیشه از جایی شروع می شود که حسابداری به پایان می رسد .

دوره زمانی
حسابداری عمدتا بر معاملات و فعالیتهای مالی فعلی متمرکز است . در حالی که حسابرسی بر صورتهای مالی گذشته متمرکز است .

پوشش
حسابداری کلیه معاملات ، سوابق و بیانیه های دارای پیامدهای مالی را پوشش می دهد . در حالی که حسابرسی به طور عمده صورتهای مالی و سوابق نهایی را پوشش می دهد .

سطح جزییات
حسابداری بسیار مفصل است و تمام جزئیات مربوط به معاملات مالی ، سوابق و بیانیه ها را ضبط می کند . در حالی که حسابرسی معمولاً از صورتها و سوابق مالی به صورت نمونه استفاده می کند .

نوع بررسی
حسابداری شامل بررسی و تأیید جزئیات مربوط به کلیه صورتهای مالی و سوابق است . در حالی که حسابرسی ممکن است از طریق بررسی تست یا بررسی نمونه انجام شود .

تمرکز
تمرکز اصلی حسابداری ثبت و ارائه دقیق کلیه معاملات و صورتهای مالی است . در حالی که تمرکز اصلی حسابرسی بررسی صحت و قابلیت اطمینان صورتهای مالی و قضاوت در مورد اینکه آیا صورتهای مالی تصویری واقعی از وضعیت مالی واقعی واحد تجاری ارائه می دهند یا خیر .

هدف، واقعگرایانه
هدف از حسابداری تعیین وضعیت مالی ، سودآوری و عملکرد است . در حالی که هدف حسابرسی افزودن اعتبار به صورتهای مالی و گزارشات شرکت است .

وضعیت حقوقی
حسابداری با درجاتی از اختیار با استانداردهای حسابداری اداره می شود . اما حسابرسی با استانداردهای حسابرسی اداره می شود و انعطاف پذیری زیادی را ایجاد نمی کند .

انجام شده توسط
حسابداری توسط حسابداران انجام می شود . در حالی که حسابرسی به طور کلی توسط حسابرسان واجد شرایط انجام می شود .

وضعیت
حسابداری معمولاً توسط یک کارمند داخلی شرکت انجام می شود . اما حسابرسی توسط یک شخص خارجی یا آژانس مستقل انجام می شود .

وقت ملاقات
حسابدار توسط مدیریت شرکت منصوب می شود . در حالی که حسابرس توسط سهامداران شرکت یا یک تنظیم کننده منصوب می شود .

انجام شده توسط
حسابداری توسط حسابداران انجام می شو د. در حالی که حسابرسی به طور کلی توسط حسابرسان واجد شرایط انجام می شود .

وضعیت
حسابداری معمولاً توسط یک کارمند داخلی شرکت انجام می شود . اما حسابرسی توسط یک شخص خارجی یا آژانس مستقل انجام می شود .

صلاحیت
صلاحیت خاص برای حسابدار اجباری نیست . اما برخی از صلاحیت های خاص برای حسابرس اجباری است .

نوع پاداش
حسابداری توسط کارمند شرکتی که حقوق می گیرد انجام می شود . در حالی که هزینه حسابرسی خاصی به حسابرس پرداخت می شود .

پرداخت حق الزحمه
حق الزحمه حسابدار ، به عنوان مثال ، حقوق توسط مدیریت ثابت می شود . در حالی که حق حسابرس توسط سهامداران تعیین می شود .

تعیین محدوده
دامنه حسابداری توسط مدیریت شرکت تعیین می شود . در حالی که دامنه حسابرسی توسط قوانین یا مقررات مربوط تعیین می شود .

ضرورت
حسابداری برای همه سازمانها در عملیات روزمره یا معمول ضروری است . در حالی که حسابرسی در عملیات روزمره ضروری نیست .

تحویل دادنی ها
حسابداری صورتهای مالی را تهیه می کند به عنوان مثال صورت درآمد یا P / L ،  ترازنامه ، صورت جریان نقدی ، و غیره  ؛ در حالی که حسابرسی گزارش حسابرسی را ارائه می دهد .

گزارش ارسال
حسابها به مدیریت سازمان ارسال می شود . در حالی که گزارش حسابرسی به سهامداران ارائه می شود .

راهنمایی
حسابداران ممکن است پیشنهادهایی را برای بهبود حسابداری و فعالیتهای مرتبط با آن به مدیریت ارائه دهند . در حالی که حسابرس معمولاً پیشنهادهایی را ارائه نمی دهد ، مگر در برخی موارد با الزامات خاص ، به عنوان مثال بهبود در کنترل های داخلی .

مسئولیت
مسئولیت حسابدار به طور کلی با تهیه حساب ها پایان می یابد . در حالی که حسابرس پس از تهیه و ارائه گزارش حسابرسی مسئولیت دارد .

جلسات سهامداران
حسابدار در جلسه سهامداران شرکت نمی کند . در حالی که یک حسابرس ممکن است در جلسه سهامداران شرکت کند .

پیگرد قانونی
یک حسابدار معمولاً تحت تعقیب قرار نمی گیرد . در حالی که حسابرسان می توانند به دلایل مختلفی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند .

حذف
حسابدار توسط مدیریت برداشته می شود . در حالی که حسابرس می تواند توسط سهامداران حذف شود .

حسابداری یا حسابرسی
این سوال بیشتردر ذهن دانشجویان حسابداری و معمولا کسانی که قصد دارند در حوزه حسابداری یا حسابرسی فعالیت داشته باشند به وجود می آید که آیا حسابداری بهتر است یا حسابرسی ؟

این سوال جواب مشخصی ندارد و به خیلی عوامل در انتخاب آن بستگی دارد . در ابتدا هر نفر باید تفاوت حسابداری و حسابرسی را از نظر نوع کار و شغل مورد سنجش قرار دهد و علایق خود را هم در نظر بگیرید . حسابداری یا حسابرسی هر دو به عنوان شغل های خوب مخصوصا در کشور ما محسوب می شوند و بازار کار خوبی دارند .

حسابداران می توانند در شرکت های خصوصی و دولتی اعم از سازمان های دولتی ، بانک ها وزارتخانه ها و بسیار از مراکز دیگر مشغول به کار شوند . حسابرسان هم می توانند در این مجموعه ها مشغول به کار شوند . یک فرق مهم در شغل آنها این است که معمولا حسابرسان در موسسات حسابرسی که به عنوان حسابداران رسمی فعالیت می کنند مشغول به کار شوند . البته حسابداران هم می توانند از رشته حسابداری وارد این موسسات شوند و مسیر شغلی خود را به عنوان حسابرس در این موسسات پیش ببرند .

حسابداری یا حسابرسی هر دو می تواند برای دانشجویان مناسب باشد . شرایط خودتان و آینده شغلی را بر اساس علایق خود بررسی کنید و سپس مسیر خود را پیش ببرید .

سخن آخر
ما در این گفتار به تفصیل تفاوت حسابداری  و حسابرسی را بیان نمودیم . به منظور درک بهتر موضوع به شرح وظایف هر حرفه و در نهایت ارائه چند مثال پرداخته شد . شما همواره برای دریافت خدمات حسابداری و حسابرسی می‌توانید با ما ( همیار محاسب پارسه ) در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها