اطلاعیه شماره 47

اخبار امور مالیاتی

27 شهریور 1403

اطلاعیه شماره 47 سازمان امور مالیاتی

اطلاعیه شماره 47 موضوع الزام مودیان اشخاص حقیقی ( صاحبان مشاغل ) مطابق ماده 14 مکرر به صدور صورتحساب الکترونیکی از 1 / 7 / 1403 منتشر شد .

 

 

اطلاعیه شماره 47 سازمان امورمالیاتی کشور

 

مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

پیرو اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی مورخ 28 / 9 / 1402  و باعنایت به نصاب مقرر در ماده 14 مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره 1 آن چنانچه فروش هر مودی شخص حقیقی در طی سال از نصاب مقرر در ماده مزبور عبور نماید از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره عبور فروش سالانه از نصاب مقرر ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می باشد بنابراین مودیان یا اشخاص حقیقی ( صاحبان مشاغل )که فروش خالص کالا و خدمات آنها تا پایان خرداد سال 1403 به 144 میلیارد ریال برسد ازابتدای مهر ماه سال 1403 ( 1 / 7 / 1403  ) مکلف به صدور انواع صورتحساب الکترونیکی حسب مقررات مربوطه و ثبت آن درسامانه مودیان می باشند .
شایان ذکر است صرفا برای کلیه مودیانی که عرضه کننده کالا و خدمت واحدهستند یا کالاها و خدمات مورد عرضه آنها مشمول نرخ مالیات برارزش افزوده یکسان می باشد علاوه بر صورت حساب الکترونیکی نوع 1 و 2 رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی نیز درحکم صورتحساب الکترونیکی است .
در ضمن مراتب فوق مانع از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 ویا 2 توسط صاحبان مشاغل با فروش سالانه کمتر از نصاب مذکور که طبق سایر قوانین مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی شده اند نخواهد بود .

ماده 14 مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان :
به منظور تسهیل تکالیف مودیان مشمول این قانون سازمان می تواند مودیانی که میزان فروش سالانه آنها کمتر از 25 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم باشد را از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف نماید . ماده 84 قانون مالیات های مستقیم :
تا میزان 150 برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار ازیک یا چند منبع از پرداخت مالیات معاف می شود .
صورتحساب چیست ؟
صورتحساب درحالت کلی شامل فعالیتهای مختلف مالی شرک در قالب لیست اطلاعات جمع آوری شده در رابطه با عملکرد مالی وضعیت مالی و انعطاف پذیری مالی است صورت های مالی و صورتحساب های الکترونیکی مالیاتی دراین دسته قراردارند .
صورتحساب الکترونیکی چیست ؟
طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از تاریخ اجرایی شدن این قانون تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید فاکتورهای فروش خودشان را در قالب صورت حساب الکترونیکی برای سامانه مودیان ارسال کنند .
صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج درآن درحافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می شود .
بنابراین به زبان ساده تر می توانیم بگوییم که فاکتورهایی فروشی که قبلا صادر می کردیم دو تفاوت اصلی با صورت حساب الکترونیکی دارند :
1- صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است که توسط سامانه مودیان به فاکتور تخصیص داده می شود درحالیکه قبل از این مودیان مالیاتی فاکتورهای را خودشان شماره گذاری می کردند .
2- تمامی صورت حساب های الکترونیکی صادر شده در حافظه ذخیره می شود این در حالی است که فاکتورهای سابق به مالیاتی فرمت اصطلاحا فاکتوررسمی بین فروشنده و خریدار رد و بدل می شده است .

 

 

لوگو همیار محاسب پارسه
راههای ارتباطی : تلگرام ، ایتا ، واتساپ ، اینستاگرام

09108295603 تلفن ثابت :  38421258 – 051

آدرس : مشهد – خیابان احمدآباد 21 – ساختمان توحید – طبقه سوم – واحد 302

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها